bijna naar huis.... - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Ingrid Megchelsen - WaarBenJij.nu bijna naar huis.... - Reisverslag uit Sanur, Indonesië van Ingrid Megchelsen - WaarBenJij.nu

bijna naar huis....

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

07 Augustus 2016 | Indonesië, Sanur

Morgen vliegen we van Denpasar naar Jakarta. Maar eerst nog even onze verhalen van de afgelopen 1.5 week !

Woensdag 27/7
Scooter gehuurd bij de homestay in Ubud en de prachtige rijstvelden verkend. Nog maar net onderweg en toen hadden we al een klapband, gelukkig was er een reparatiewinkeltje dichtbij en was alles snel weer opgelost. Langs kleine dorpjes en tempels gereden en bij een klein winkeltje instant noodles gegeten als lunch.

Donderdag 28/7
Vannacht om 2:30 werden we opgehaald om de zonsopkomst bij de mount Batur te zien. Bij een café kregen we net als andere tientallen touristen een klein ontbijtje en een pakketje mee voor onderweg. Een uur in een busje en de tocht kon beginnen! Met zaklampen in een groepje van 20 en 2 gidsen vertrokken we. Het eerste deel ging nog maar het tweede deel werd echt een heftige klimtocht. Steil omhoog door het zand , 2 stappen omhoog en gelijk gleed je 1 stap terug. Rond 6:15 kwamen we aan de top en wat was het geweldig !! Het was helemaal helder dus we hadden met ons ontbijtpakketje echt een geweldig uitzicht. Prachtige kleuren.
Zelfde wandeling naar beneden gemaakt en nu zag je pas hoe we hadden geklommen !

Vrijdag 29/7
's ochtends een rondje gescooterd en even gestopt bij een aantal kunstwinkeltjes, deze vind je overal in Ubud.
's middags werden we opgehaald voor een Cooking class, midden in de rijstvelden. We maakten met 5 andere toeristen, 8 gerechten en een lekker toetje. Erg leuk om te doen en natuurlijk na afloop alles op te eten , echt smullen !

Zaterdag 30/7
Vandaag was het tempeldag! Met de scooter zouden we alle tempels in de buurt gaan bezoeken. De eerste was Gunung Kawi. Deze tempel lag in een kloof en je kon mooi tussen het groen wandelen. De tweede tempel lag maar iets verderop en hierbij moesten we uiteraard weer allebei een sarong om. Bij deze tempel kon je het water inlopen ( tussen de grote vissen en met een eigen sarong om ) om onder de kraantjes te staan en je zonden te overdenken. Een aantal locals hadden een jerrycan mee om dit heilige water op te vangen. Alle vrouwelijke toeristen moeten hun haar in een start en als je eenmaal het water bent in geweest mag je de overige tempels niet meer bezoeken. Als vrouwen ongesteld zijn mogen ze alle tempels op Bali niet betreden.
Een mooie route gereden ( waarbij we de politie die bonnen uit stond te schrijven hebben ontweken) en op naar de derde tempel, de olifantengrot.
Hier allebei een eigen sarong gekocht als aandenken.
's avonds heerlijk gegeten voor 1 euro p.p.

Zondag 31/7
Afscheid genomen bij Dudek homestay en op naar Nusa Lembongan!
De boottocht was niet bepaald goed voor je maag.. Ondanks dat het maar een half uur duurde kwamen we behoorlijk zeeziek de boot af.
We hadden geboekt bij Hokita Homestay, een ontzettende aardige host en mooie bungalows. Op dit eiland geen auto's en geen drukte, het had echt een authentiek sfeertje, geweldig!
Prachtige stranden gezien en langs devil's tear gelopen, mooie rotsen en cliffs waar veel chinezen even werden afgezet voor een paar foto's.

's avonds viel de stroom uit ( zoals wel vaker gebeurd en hoorde je overal het gebrom van de generatoren).
Rond een uur of 5 naar sunsetpoint gereden en genoten van de zonsondergang!

Maandag 1/8
Snorkelen! Met drie andere Nederlanders hadden we een kapitein geregeld die ons naar drie plekken zou brengen om te snorkelen. We gingen eerst naar een punt waar je eventueel mantaroggen kon zien. Tussen de enorm hoge golven in het water gesprongen en toch maar een reddingsvest aangedaan. Het tweede punt was echt mooi met veel koraal. Helaas waren we allemaal wat zeeziek door de boottocht over de hoge golven. Het derde punt was het mooist, ondiep water en allerlei kleuren koraal en veel vissen. Door de zon zag alles er nog mooier uit.
' s middags nog een mooie scootertocht gemaakt door de mangrovebossen.

Dinsdag 2/8
Vandaag naar een klein eilandje gereden. Er is 1 gammele brug die nusa lembongan en cenigan island met elkaar verbind. Er passen net twee scooters naast elkaar. Blue lagoon was de eerste stop. Een ronde Cliff met prachtig blauw water en hoge golven! Terwijl we stonden te filmen werden we zelf helemaal doorweekt!
De volgende stop was secret beach. Over de hobbels en kuilen vonden we dit kleine strandje waar je ook een bungalow kon huren. Hier de duurste koffie van de vakantie gedronken.
Het eilandje verder helemaal rondgereden. Er zat in deze scooter niet echt een goede vering dus af en toe werd je nog wel eens gelanceerd, wat denk maar niet dat je hier over mooi asfalt rijdt!
's middags als het eb is, staat het water zo laag dat je van het ene eilandje naar het ander kunt lopen. Mooie tocht tussen de zee egels, slakken en waterslangen. Veel vrouwen waren druk bezig met zeewier.
Om 8 uur ' s avonds ook een ritje door de mangrove gemaakt, hier was het echt heel donker ! Soms kwam je langs kleine dorpjes waar iedereen zat te hangen.

Woensdag 3/8
Omdat Hokita helemaal volgeboekt was konden we de komende twee nachten bij zijn halfbroer slapen die ook een homestay had met precies dezelfde bungalows. Vanochtend gingen we nog een keer snorkelen, we gingen naar andere punten en heel veel kleine visjes gezien maar ook hele grote zwarte! Het was echt weer geweldig. De trip werd afgesloten met een boottocht door de mangrove.
's middags nog een keer naar de blue lagoon gereden en nu ook nog naar cliff point. Dit was het uiterste puntje van het eiland met een geweldig uitzicht over zee. Terug weer via de mangrove , als je goed keek zag je allemaal krabben terugschieten in hun holletjes.
De dag afgesloten bij een heerlijk visrestaurant.

Donderdag 4/8
Vanochtend voor de laatste keer ontbeten bij onze vaste eco bar en om 11 uur zouden we opgehaald worden voor de boot. Alles gaat op dit eiland Super relaxed, niemand maakt zich ergens druk om. Zeeziek kwamen we weer aan op Sanur. Wat zullen we Nusa lembongan missen !

Vrijdag - zaterdag- zondag
Helaas allebei behoorlijk ziek geworden. Vrijdag was Robin ziek, zaterdag hebben we een "normale " dag gehad en lekker aan het strand gelegen maar gisterennacht werd ik ook ziek.. Vervelend einde van de vakantie.
Wel zitten we in een leuke homestay met mooi zwembad en allemaal vogeltjes, heel rustgevend. Morgen nog een laatste nacht Jakarta en dan woensdagochtend komen we aan op Schiphol.

Het was een fantastische reis, veel gezien en meegemaakt en heeeel jammer dat het alweer voorbij is.

Groetjes vanuit Sanur!

• 07 Augustus 2016 - 16:20

Alberto Et Paulina:

Ingrid en Robin, wat hebben jullie toch onwijs veel meegemaakt. We hebben al heel veel geweldige verhalen gehoord met de app maar met zo'n uitgebreid verslag ga je weer even alles herbeleven.
    Wat is dat snorkelen toch een schitterende belevenis. Jullie foto's waren echt geweldig.
    Ja, de tijd gaat zeer snel. Woensdag zien we elkaar weer op Schiphol, hopelijk in blakende gezondheid.
    Het is hier wat frisser dan toen jullie vertrokken vanaf de Zuidendijk.
    Geniet nog even van Bali en de vluchten richting huis.
    Liefs van Papmam xxxxxxxx

• 07 Augustus 2016 - 21:10

Frans En Astrid:

Het ene avontuur na het andere!!! Wat maken jullie een hoop mee. Met alle verhalen en de bijbehorende foto's lieten jullie ons ook meegenieten. Daar zijn wij natuurlijk heel blij mee.Helaas zit het er weer bijna op voor jullie. Een goeie vlucht naar huis en we zien elkaar snel!! Liefs pap en mam Xxx

• 08 Augustus 2016 - 10:25

Ella Kluin:

Samenvattend; dezelfde reactie als van jullie ouders.
    Waarschijnlijk zijn jullie ziek geworden door het mooie snorkelen,maar dan krijg je ongemerkt toch veel zeewater naar binnen..
    Ik denk,dat jullie dit niet meer lezen,omdat de terugreis is begonnen.
    Alsnog ook van mij een prettige terugreis,en we kunnen gezellig een keertje afspreken om jullie verhalen en de foto's te bewonderen.
    Hartelijke groetjes van je achternichtje.

• 09 Augustus 2016 - 13:45

Lindy :

Gaaf! Jullie kunnen terugkijken op een prachtige reis door Java & Bali. Inmiddels hangen jullie al in de lucht volgens mij. Succes met de vluchten en tot gauw!