laos en cambodja - Reisverslag uit Indijk, Nederland van Ingrid Megchelsen - WaarBenJij.nu laos en cambodja - Reisverslag uit Indijk, Nederland van Ingrid Megchelsen - WaarBenJij.nu

laos en cambodja

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

25 Augustus 2014 | Nederland, Indijk

Terwijl ik op het strand van Sihanoukville lig te genieten van de zon schrijf ik dit laatste verslag. Overmorgen vlieg ik naar huis, morgen naar phnom penh en dan is het echt voorbij.

Vientiane in Laos was een tegenvaller. De stad wilde erg westers overkomen maar was het nog totaal niet, geen leuke sfeer. Eigenlijk twee dagen bij het zwembad gelegen ook omdat het erg warm was. Donderdagochtend gevlogen naar Pakse in zuid-Laos om de vier duizend eilanden bij Sie Pan Don te zien. We vlogen in een klein gammel toestel met maar 64 passagiers. Met een tuktuk naar Sie Pan don gegaan tussen toeristen en locals over hobbeliger wegen. Tijdens een korte stop, rende mensen van het dorpje op ons af om kippen poten en nog meer rare dingen te verkopen. Per boot nog naar het eiland Don Det waar we de volgende dag met twee Italianen per fiets het eiland hebben verkent. Het waren gammele kleine fietsen, dus een paar fiets reparaties waren niet te vermijden.

op Don Det hebben we veel grote buffels, waterslangen, glo in the dark worm, een praatvogel en nog meer boerderijdieren gezien
de laatste avond genoten van de zonsondergang. Met een Laos biertje in ons hand de zon in de mekong rivier onder zien gaan.

zondag een lange reisdag gehad en savonds aangekomen in Siem riep Cambodja. Lang bij de grens moet wachten op visa. Daarna nog 4uur lang in een krappe minivan gezeten met vier man op de achterbank en backpacks bij onze voeten. Gelukkig was de weg minder hobbelig dan in Laos.

aangekomen in Siem riep natuurlijk weer opgewacht door tuktukkers. We zijn er inmiddels aan gewend dat we nooit direct in t centrum worden afgezet. Dit keer was de tuktuk vastgemaakt aan een scooter, het leek zo net een prinsessenkoetsje. Bij een hostel aangekomen voor 12 dollar per nacht voor echt een enorme kamer. We slapen bijna bij ieder hostel in een tweepersoonsbed met z'n drieën. Soms zijn het twee grote eenpersoonsbedden maar soms is het ook erg krap!

maandag zijn we met dezelfde tuktukker als gisteren naar konpon pluk gegaan. Dit zijn huizen die op hoge houten palen staan in een rivier. Alles wordt gedaan met bootjes. Nu door het regenseizoen stond het water nog hoger en gingen we eigenlijk over een ondergelopen bos. Onze "kapitein" was een jongen van 10! Rond half 5 werden we weer opgehaald bij t hostel om de zonsondergang in angkor Wat te zien! We moesten lopen naar een hoog gelegen punt en knieën en schouders moesten bedekt zijn, hier werd streng op gecontroleerd. Op de hoogste tempel genoten van weer prachtige zonsondergang!

vroeg naar bed want de volgende dag werden we om 5uur sochtends opgehaald voor de zonsopkomst in Angkor wat. Dit was echt geweldig!! Iedere foto was weer anders, de lucht veranderde van paars naar oranje, echt fantastisch. We kwamen aan met nog de sterren aan de hemel en om 6:30 waren we alweer volop aan het zweten.

angor wat was echt heel mooi. De indrukwekkendste was toch wel de tempel met ingegroeide boomwortels. Zulke grote bomen en wortels, je blijft maar foto's nemen. Veel tempels waren wat vervallen en werden gerenoveerd. Om 12 uur smiddags al terug in het hostel en even foto's op de computer gezet en spelletjes gedaan. ' savonds werden we opgehaald voor de slaap is naar sihanoukville. Het was een bus met echte bedden maar op aziaten gericht, voor ons was nogal erg krap! Gelukkig wel goed geslapen en redelijk uitgerust kwamen we 10uur later aan.

we hebben een aantal dagen heerlijk even niks gedaan en genoten van de zon en de zee. Even ontspannen na al die lange busreizen. Er werken enorm veel kinderen op het strand. ZE verkopen armbandjes of werken in een bar, dag in dag uit tot savonds laat. Met een aantal kinderen hadden we elke dag contact, ze wisten ons altijd te vinden en kwamen even een praatje maken, gewoon wat aandacht. Als je op het strand ligt wordt je continu gestoord. Er wordt gevraagd of je manicure, massage, nagellak, Kreeften, inktvis, kokoskoek of een armbandje wil. Uiteindelijk hebben we alledrie onze benen laten 'harsen' met een dun draadje en onze nagels een mooi kleurtje gegeven. Ook hebben we een aantal armbandjes gekocht bij twee kinderen van 11 en 17. Gelukkig gingen ze wel naar school maar ook zij moeten elke dag tot laat werken. Ondanks dat we een paar dagen op het strand hebben gelegen was dus geen 1 dag hetzelfde, je maakt van alles mee. Iedere keer als we over de boulevard liepen werden we herkent door iedereen, we waren echt een bezienswaardigheid en we bleven maar zwaaien.

helaas is op een avond wel Lisa,s tas gestolen met camera, geld en telefoon. Waarschijnlijk door een kindje gepakt op het moment dat we naar binnen moesten vanwege de regen. Heel erg balen. 1 dag hebben we nog een boottocht gemaakt naar de eilanden van Cambodja. We hebben gesnorkeld tussen het koraal, zee egels en mooie vissen echt geweldig! Geluncht op een onbewoond eiland en daarna met de boot terug.

terwijl ik dit verslag afmaak ben ik al in Phnom Penh aangekomen. Een enorm drukke stad , beetje zoals Bangkok. Morgenavond om half 8 vliegen naar Bangkok. We gaan er nog twee leuke dagen van maken!!

• 25 Augustus 2014 - 11:52

Jaapie:

Ingrid,
    Wederom een prachtig lang verhaal met ongekende belevenissen.
    Geniet nog van Phnom Penh met de meiden.
    Alvast een gezellige en prima vlucht naar Bangkok en uiteindelijk weer naar Schiphol.
    Pootje van mij en tot woensdagavond.

• 25 Augustus 2014 - 18:45

Wilna:

Hoi Ingrid, Ook dit maal heb ik genoten van je reisverhaal.
    Nog even volop genieten in Phnom Penh en dan..... zit helaas voor jou dit avontuur erop.
    Goede vlucht(en) en tot ziens.

• 25 Augustus 2014 - 21:13

Audrey Megchelsen:

Hoi Ingrid, wat een mooie dingen heb je gezien. Goede en behouden reis terug
    Groeten van tante Audrey en familie

• 26 Augustus 2014 - 15:14

Dorien:

Geniet nog even! Goed terugreis en tot gauw!