laos! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Ingrid Megchelsen - WaarBenJij.nu laos! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Ingrid Megchelsen - WaarBenJij.nu

laos!

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

11 Augustus 2014 | Nederland, Nederland

Een week geleden sinds mijn laatste blog, veel gebeurd dus even een update!

vorige week maandag hebben we Pai verlaten en zijn we via de bus naar Chiang Dao gegaan. We stapten uit in t dorpje waar niemand Engels sprak en niks in westerse tekens stond. De weg gevraagd in een winkeltje en er werd een tuktuk voor ons gebeld. Dit bleek achteraf waarschijnlijk familie te zijn naar de huisjes waar we naar toe werden gereden. Het waren een paar bungalow huisjes midden in de jungle voor 1000 baht per nacht (23 euro) we vonden het erg duur maar omdat we toch iets moesten zijn we gebleven. Een kamer in pai was 250 baht per nacht (6,50) !

savonds zijn we richting een tempel gelopen, prachtige omgeving en oorverdovende geluiden uit de jungle. Het uitzicht van de tempel was echt fantastisch! In combinatie met de junglegeluiden en de buddhateksten onderweg ernaar toe was het plaatje compleet, wat een mooie avond!

dinsdag hebben we bij ons huisje twee scootertjes gehuurd om naar de hotspring en de waterval te gaan. We hadden alledrie nog nooit op een scooter gereden maar gewoon gedaan en het ging goed! Er was weinig verkeer onderweg dus we konden goed oefenen. Onderweg prachtig uitzicht over de rijstvelden. Aangekomen bij de hotspring stond er in het Engels dat Thaise mensen 50 cent toegang betaalden maar toeristen 2,50!

heerlijk warm in de hotsprings gebadderd, hierna doorgereden naar de waterval en toen naar huis. 's ochtends gingen we in Chiang dao nog langs de markt waar de gekste en vieste dingen verkocht werden, zoals vissenmodder en varkenskoppen

woensdag vertrokken vanaf Chiang dao naar Chiang rai. Eerst twee uur met een gammele lokale bus. Een bus dient hier ook als pakkerservice er wordt vaak gestopt om van alles af te geven langs de kant van de weg.
in thaton de boot genomen naar Chiang rai. Het was een mooie tocht over de mekong rivier, prachtige groene omgeving. We zaten in een smal bootje met de backpacks voorop. De mekong is een hele bruine rivier met een snelle stroming dus we werden soms behoorlijk nat, maar was echt genieten!

in Chiang rai 1 nachtje gebleven, even wat gegeten en boodschappen gedaan want op vrijdag moesten we om 5uur op! Bij het toeristen bureau zeiden ze namelijk dat we vroeg moesten vertrekken richting Laos. Vroeg uit de veren en weer twee uur in een gammele bus. Bij de grens aangekomen, bleek dat de bus naar Luang prabang 1x per dag ging om 3uur smiddags! Dus zes uur gewacht bij de grens, wat balen!

gelukkig werden we bezig gehouden door "Mr. No have" een medewerker van de grenspost. Hij nam ons mee naar een restaurantje om de hoek om de tijd te doden. Uiteindelijk vertrokken en 14 uur later kwamen we eindelijk aan in Luang prabang om 6:30 's ochtends. De busrit was heel mooi, heel groen, mooie bergen maar ook een groot deel over onverhard wegdek.

Luang prabang is een hele mooie gezellige stad met elke dag een night market met allerlei souvenirtjes. Donderdagavond zonsondergang gezien op het hoogste punt van de stad met uitzicht over de mekong rivier, zo mooi! De dag afgesloten met een heerlijke oreo shake met nutella.

op zaterdag mountenbikes gehuurd en gefietst naar een kleine waterval, viel een beetje tegen, zeker omdat je twee euro toegang moest betalen ( we zijn in twee weken tijd al heel gierig geworden!)
maar opeens zagen we daar een olifant! Met zijn baasje op zijn rug lekker grazen. Hierna nog een rimboewandeling gemaakt langs watervallen. 's avonds weer onze slag geslagen met afdingen op de night market, drie korte en 1 lange broek gekocht voor 7 euro totaal! Verkopers zijn veel makkelijker met afdingen dan thailand!

op zondag naar de mooie grote waterval gegaan met een busje, ook daar gezwommen. Het was echt een plaatje zo mooi en groots, ook heerlijk gezwommen in blauw water. 's avonds gegeten bij de buffet market. 1 euro per bord en echt lekker gegeten. In vergelijking met Thailand is hier veel meer armoede. Kinderen werken al bij de winkeltjes en helpen met afdingen. Gisteren tijdens het eten kwam een jongetje en hij wilde ons lege bord met restjes vis hebben. Wij dachten om naar de afwas te brengen. Maar hij deed t in een zakje om op te eten, even later zagen we hem bij de night markt met een bloedneus. Ook onderweg met de bus vandaag van Luang prabang naar Vientiane zag je veel armoede. Rieten hutjes en kinderen langs de weg. De bus vandaag duurde 11 uur! Kwam omdat de bus zo langzaam ging en berg op, berg af soms maar 30 km/uur met enorme kuilen in de weg. Nu eindelijk aangekomen, hostel gevonden en ergens gegeten. Nu even bijkomen en morgen Vientiane verkennen en wie weet nog naar een olifantenkamp!

donderdag vliegen naar pakse(zuid-Laos) en de vierduizend eilanden zien bij Sie pan don, heel erg benieuwd!

• 11 Augustus 2014 - 17:08

Tot:

Klinkt echt geweldig!!!!!! :D xxxxxxxxxxxxxxx

• 11 Augustus 2014 - 21:50

Ilona:

wat maak je veel mee! superleuk om te lezen Ing!
    Geniet er nog lekker van en veel foto's maken!
    XX

• 16 Augustus 2014 - 15:17

Dorien:

Geweldig avontuur zo te lezen:) geniet ervan!
    Groetjes Dorien

• 19 Augustus 2014 - 13:17

Eline Megchelsen :

Leuk om je verhalen te lezen!
    Geniet ervan!

Groetjes Eline

• 24 Augustus 2014 - 07:43

Marijke Kobel:

Hoi Ingrid,
    wat een geweldige foto's en reisverslagen heb je gemaakt. Je hebt enorm veel gezien.
    Nog een goede thuisreis en tot gauw. Ik ben nu bij je ouders.
    Liefs xx.